Kdo čekal klasickou přednášku o mediaci, byl zcela jistě mile překvapen zajímavým úhlem pohledu i množstvím užitečných a praktických informací, které lektorka v průběhu masterclass poskytla jak advokátům, tak klientům. Nabídla nejen vhled do konkrétních případů a ukázku, jak pomocí mediačních technik řešit naprosto konkrétní sporné situace, ale zároveň vysvětlila, kde jsou limity mediace a v jakých situacích již mediace pomoci nemůže nebo pro ně není vhodná. To vše svým pohledem doplnila další přítomná mediátorka a návštěvníci si tak odnesly opravdu ucelené a velmi praktické know how.
Zde je shrnutí toho nejzajímavějšího, co na masterclass zaznělo:
„Důležitější, než ptát se, co přicházíte na mediaci řešit, je otázka na to, co si z mediace chcete odnést.“
Jedním z hlavních úkolů mediátora je nastavit hranice, ve kterých se budete pohybovat a ty velmi důsledně držet.
Pokud se tak neděje, něco není v pořádku.Jedním z projevů překročení těchto hranic může být i to, že se na mediaci necítíte dobře. V tuto chvíli je důležité si uvědomit, že na mediaci jste dobrovolně a je tudíž naprosto legitimní v danou chvíli mediaci přerušit nebo z ní odejít, případně žádat o důrazné vytyčení “herního pole”.
Další velmi zásadní rolí mediátora je upustit emoce.
Až po té je možné pracovat na řešení. V emocích se můžete pohybovat i několik sezení. Po dvou až třech by ale obě strany měly emoční fázy překonat a být schopny pracovat na tom, s čím přišly. Naprosto zásadní je ovšem vědět, s čím přicházíte. Být připraven/a a nečekat, že mediátor bude navrhovat řešení. To zůstává plně v gesci klienta.
Oproti zažitému stereotypu nemusí být cílem mediace dohoda.
Mnohdy jde i třeba jen o zjištění, zda má cenu se s daným člověkem vůbec bavit a nacházet způsob, jak jít dál (rozumějte hledat řešení). Jak již bylo naznačeno výše, řešení není věc mediátora, ale klienta. Obsah dohody tvoří klienti sami. „Pokud má mediátor řešení v hlavě a snaží se ho klientům “prodat”, není to správně. Mediátor musí být zcela nestranný, nehodnotící a ze své podstaty přísně neutrální.“ Pokud některou z těchto věcí na mediaci postrádáte, meli byste zbystřit.
Ve středu rodinné mediace by vždy měl stát zájem dítěte.
V tom je Kateřina Sodomková, která zároveň funguje i jako rodinná poradkyně, velmi nekompromisní. Vždy vás proto bude vracet k otázce: “To, co teď děláte, pomůže to nějak vašemu dítěti?”. Také míní, že jedna z nejkrutějších věcí, které mohou rodiče svému potomkovi udělat je, ptát se dítěte na názor, s kým by chtělo být.
Podotýká také, že je třeba velké ostražitosti rodičů v případě, že za kauzou stojí agresivní právní zastoupení. Zbystřit by měl každý rodič, který slyší “Já vám to dítě vyhraju”. To opravdu není v pořádku a je možné, že jeden z rodičů se dítěte bude muset vzdát.
Jak tedy poznat dobrého rodinného advokáta?
Rozhodně ne podle toho, že vám chce vyhrát spor, ale podle toho, že na vrcholu jeho zájmu stojí zájem dítěte. Je třeba mít na paměti, že při rozvodu rozhodně o výhru nejde a rozvod ani nikdy výhrou není: ani pro rodiče, natož pro dítě. “Dobrý rozvod lze chápat jako změnu. Změnu, která končí tím, že oba partneři se navzájem akceptují a místo na minulost se orientují na budoucnost”. uzavřela květnovou masterclass Sodomková.
Další masterclass již v září
V září téma řešení sporů s prvkem narušené struktury osobnosti nahlédneme opět z dalšího úhlu, tentokrát dvojí optikou, a to rovnou v dvojité masterclass. Perspektivou klinické psychologie nás provede erudovaná psycholožka a psychoterapeutka Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM), Helena Petrová. O zkušenosti ze soudní praxe se podělí Markéta Chudáčková, expertka na vysoce konfliktní spory. Pokud vás téma zajímá, rezervujte si již nyní ve svých kalendářích 18.9. a 9.10. od 17.30 hod.